Lisää asiakkaita matkailijoista?
Matkailualan yksi keskeisimmistä haasteista on uusasiakashankinta. Miten hankitaan uusia asiakkaita, ja miten hankitaan niitä riittävän kustannustehokkaasti?
Uusasiakashankintaa harvemmin mielletään matkailualalla ydinbisnekseksi, vaan yleisemmin itse palvelun tuottaminen mielletään tärkeimmäksi yritystoiminnan kannalta. Näin se toki monesti onkin, mutta ilman asiakkaita ei ole yritystäkään. Tämän takia uusasiakashankintaa voi hyvinkin pitää itse palvelun tuottamisen jälkeen seuraavaksi tärkeimpänä asiana suurimmalle osalle yrityksistä jotka tavoittelevat matkailijoita asiakkaakseen.
Uusasiakashankinnassa markkinointi on avainasemassa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ilmaisia lounaita ei ole eikä kaikkia munia kannata laittaa yhteen koriin.
Missä markkinointikanavissa sitten pitäisi olla mukana ja missä ei? Tähän ei pysty antamaan puolueetonta vastausta yksikään mainos- tai markkinointitoimisto, matkailualusta tai muu markkinointia toteuttava taho, sillä jokaisella näistä on oma lehmä ojassa. Jotkut välitysalustat jopa väittävät itseään ilmaiseksi kanavaksi. Esimerkiksi eräs kumppanimme väitti Booking.com palvelun olevan ilmainen. Siihen asti kunnes laskimme yhdessä kuinka monta tuhatta euroa hän on maksanut viimeisen vuoden aikana välityspalkkioita.
Tiedämme että se voi olla haastavaa näinä päivinä, mutta matkailuyrityksen olisi hyvä löytää 3-5 toiminnalleen keskeistä markkinoinnin kumppania, jotka pystyvät tuomaan kustannustehokkaasti yrityksen verkkosivuille liikennettä ja asiakaskontakteja.
Perusasiat kuntoon. Omat verkkosivut ovat yrityksen TÄRKEIN alusta!
Jokainen matkailualan yritys voi tehdä paljonkin oman markkinoinnin eteen. Uusasiakashankintaa ei kuitenkaan kannata väkisin yrittää tehdä kanavista, joissa asiakkaat (matkailijat) eivät ole tai josta niitä ei ole kustannustehokasta tavoittaa.
Jokaisen matkailuyrityksen omat verkkosivut ovat tärkein alusta niin markkinoinnin kuin myynnin kannalta. KAIKKI muut alustat ovat vain kanavia, joista tulisi saada ohjattua kävijävirtaa yrityksen omille sivuille. Huolehdi, että omilla sivuilla on myytävät tuotteet tai palvelut selkeästi esillä ja ostettavissa!