Viisi matkailun kuluttajatrendiä vuodelle 2022
Koronapandemia on muuttanut kuluttajien käyttäytymistä, vauhdittanut olemassa olevia trendejä ja luonut uusia rutiineja ja tapoja arkeen. Ihmiset kaipaavat matkailuelämyksiä ja vapauden tunnetta, mutta ne eivät välttämättä toteudu kaikilta osin perinteisellä tavalla lähitulevaisuudessa.
Maailmantalous on elpymässä rokotusten edistymisen, rajoitusten purkamisen ja voimakkaan elvytyksen ansiosta. Vaikka pandemia ei ole ohi ja horisontissa siintää paljon epävarmuuksia, on hyvä hetki tarkastella matkailijoiden kulutuskäyttäytymisen trendejä tulevalle vuodelle.
1. Oman tilan tarve vie ihmiset mökeille, luontoon ja autoilemaan
Ihmiset ovat tottuneet turvaväleihin ja väljyyteen tiloissa. Kuluttajat haluavat liikkua yksityisesti, mistä kertoo myös autokaupan kasvu. Omaa tilaa haetaan luonnossa liikkumisesta, vapaa-ajan asunnoista ja matkailuautoilusta. Myös näiden yhdistäminen lomalla on yleistynyt. Lisäksi Van life -trendi, itsetuunatussa matkailuautossa matkustaminen, on noussut Suomessakin entistä näkyvämmäksi.
Omaan tilaan liittyvien trendien voi ennakoida jatkuvan, koska elämäntavalliset muutokset on koettu mielekkäiksi ja etäisyyksien pitäminen on ehkäissyt koronan lisäksi muita tartuntatauteja.
2. Joustavampi elämäntapa muuttaa arjen rytmiä
Läpi korona-ajan mielipidekyselyt ovat kertoneet, että työntekijät ja työnantajat ovat monilta osin tyytyväisiä lisääntyneeseen etätyöhön. Tulevaisuudessa yleistyvät etenkin erilaiset hybridimallit, joissa sekä toimisto- että etätyöllä on oma roolinsa. Tämä vaikuttaa siihen, miten kuluttajien arki muodostuu, missä he haluavat asua, ja mitä he haluavat kodin ominaisuuksilta tai vapaa-ajalta.
Ajan, tilan ja paikan roolit monipuolistuvat: ihmiset tekevät samoja asioita kuin ennenkin, mutta voimakkaammin omien aikataulujensa ja mieltymystensä mukaan. Tämä tarkoittaa myös, että työ ja vapaa-aika sekoittuvat vahvemmin. Yhä enemmän etätyötä tehdään esimerkiksi vapaa-ajan asunnoilta tai ”tien päältä” käsin.
3. Selkeät matkailuyrityksen tuotteet ja palvelut auttavat navigoimaan hyvinvointitrendien viidakossa
Pandemia on pakottanut ihmiset tarkastelemaan omaa terveyttään uusista näkökulmista. Terveydestä on tullut yhä näkyvämpi ja konkreettisempi asia, kun läsnä on uudenlainen terveysuhka. Erilaisten hyvinvointituotteiden ja -palveluiden markkina on jatkanut kasvuaan, ja tarjolla on kaikkea huipputeknisistä itsensä mittaamisen laitteista ayahuasca-retriitteihin.
Matkailijalle hyvinvointi on entistä tärkeämpää ja voimakkaasti nouseva trendi koko matkailualalla. Matkailuyritysten tulisi nyt panostaa tuotteistamiseen ja tarjota turisteille selkeitä ja helposti ostettavia hyvinvoinnin oheispalveluja.
4. Selkeämpi roolijako verkkokaupan ja kivijalkakauppojen välillä
Korona-aika on kiihdyttänyt digitalisaatiota kaikilla elämän osa-alueilla, joista verkkokaupan kasvu on yksi merkittävimmistä. Globaalilla tasolla verkkokaupan osuuden vähittäiskaupan kokonaisuudessa ennakoidaan kasvavan nykyisestä 19,5 prosentin tasosta 21,8 prosenttiin vuoteen 2024 mennessä (Statista 2021).
Tämä osoittaa, että fyysisten myymälöiden rooli on edelleen merkittävä, mutta niiden täytyy panostaa asiakaskokemuksen elämyksellisyyteen ja vuorovaikutteisuuteen yhä voimakkaammin, mistä erilaisten in-store-palvelukonseptien yleistyminen päivittäistavarakaupassa on selkeä esimerkki. Uuden tutkimuksen mukaan brändin ”kulttuurista rikkautta” arvostavat kuluttajat vierailevat mieluummin kivijalkamyymälässä kuin verkkokaupassa.
Matkailualalla toimivien palveluyritysten omilta sivuilta tehdyt ostokset ja matkavaraukset yleistyvät ja tulevat kasvamaan. Matkailupalveluja tarjoavien yritysten tulisi siksi panostaa enemmän omiin verkkosivuihinsa, joilta matkailija voi helposti ostaa tai tehdä varauksen.
5. Matkailijat mukana pelastamassa maailmaa
Elämme useiden rinnakkaisten, monimutkaisten ja systeemisten kriisien aikaa. Pandemian rinnalla ilmastonmuutoksen, lajikadon ja luonnonresurssien ehtymisen vaikutukset ovat yhä konkreettisempia. Korona-ajan jälkeistä iloista 20-lukua on vaikea ennakoida, koska kuluttajan hedonismin rinnalla on huoli ympäristön tilasta.
Matkailualan yritykset eivät voi seurata sivusta tällaisia megatrendejä, vaan niiden täytyy ottaa kantaa, tuoda uusia ratkaisuja ja myös sopeutua uudenlaiseen todellisuuteen liiketoimintaympäristöissä. Kuluttajat arvostavat yrityksiä, jotka toimivat johdonmukaisesti ja merkityksellisesti paremman maailman puolesta. Epävakaina aikoina kuluttajat arvostavat myös brändien vakautta ja ystävällisyyttä. Vuonna 2022 yhä useampi yritys tulee korostamaan ympäristöllisen ja sosiaalisen vastuun teemoja läpi arvoketjun.
Ihmiset tekevät jatkuvasti erilaisia kulutuspäätöksiä jokapäiväisessä elämässään. Jotkut niistä ovat rutiininomaisia, kun taas jotkut ovat huolellisesti harkittuja ja suunniteltuja. Matkailun kulutus muuttuu tulevaisuudessa, mutta sillä on myös monia pysyviä piirteitä. Ymmärtämällä kuluttajakäyttäytymisen trendejä matkailijoita palvelevat yritykset varmistavat, että heidän liiketoimintansa on asiakkaiden kannalta merkityksellistä myös tulevaisuudessa.
Lähteet: VTT, WGSN 2021, Euromonitor 2021, Jonathan J. Zhang – Colorado State University.